Triumph 675 Forums banner
41 - 60 of 86 Posts
Ervan uitgaande dat de swingarm vierkant is (wat je met een echte mal moet bewijzen), kun je de afstand van de achterkant van de glijders tot de achterkant van de asblokken meten en deze op die manier uitlijnen.

Dat is zo'n beetje wat ik met de mijne moest doen, omdat ik er geen achterstandaard voor had toen ik het onderhoud van 500 mijl deed.

Ik heb ook te vast aangedraaid (roestig met dubbele swingarms) en moest het wiel naar voren bewegen in ghetto-stijl. Ik heb de afstellers losgemaakt, in de versnelling gezet en tegen de voorremmen geduwd en opnieuw uitgelijnd. Ik heb die truc geleerd op een oude crossmotor waarbij het achterwiel NOOIT naar voren wilde als ik de tandwielen probeerde te verwisselen. Ik draaide de afstellers totdat ze niet meer bewogen en trapte hem totdat de ketting oversloeg.

Ik raad die echter niet aan, het is vrij gemakkelijk om iets duurs op een Daytona serieus te beschadigen.

Heeft iemand dit anders gedaan dan in de eerste post? Ik heb het gedaan zoals in de eerste post en nu ga ik het proberen, niet op de standaard met een 2x4 die het recht omhoog houdt. Na het lezen van alle andere posts na de originele, is het logisch wat iedereen zegt met betrekking tot de speling en hoe je de vrije speling meet.

Dus ik heb dit gisteravond weer gedaan en het verschil in speling is waanzinnig! Eerst deed ik de kettingspanning op basis van de eerste post. Ik begon de rest van de posts te lezen en ging het op een andere manier doen. Dit is wat ik deed:

Ik heb de hulp van mijn vrouw ingeroepen en ze rolde de motorfiets voor en achteruit voor me om te zien waar de ketting het strakst stond. Ze ging niet op de motorfiets zitten en rolde hem, maar stond voor het stuur en liep achteruit terwijl ze de motorfiets rechtop hield. Toen ik de plek met de minste speling had gevonden, zette ik hem op de zijstandaard. Vreemd genoeg is de plek van de spanning hetzelfde, of je hem nu op een standaard controleert en het wiel rolt of dat iemand de motorfiets voor je rolt. Ik zette de motorfiets rechtop door een 2x4 onder de zijstandaard te gebruiken. Toen mat ik de ketting door naar beneden te duwen en dat nummer te noteren en de ketting omhoog te duwen en dat nummer ook te noteren. Ik nam de twee getallen en trok ze van elkaar af en dat was de hoeveelheid speling die ik had. Tot mijn verbazing was het 87 mm en een beetje! Dus ik doorliep het proces van het aanspannen van de ketting zoals beschreven in de originele post en mat toen opnieuw toen ik beide kettingspanners gelijk had. Ik mat de speling opnieuw door naar beneden te duwen en dat nummer te noteren en toen weer omhoog te duwen voor dat nummer. Mijn kettingspeling is nu 35 mm en een beetje!

Ik aarzelde erg om met deze nieuwe afstelling te rijden, omdat ik mijn ketting op de "oude" manier heb afgesteld, maar nadat ik haar had bereden, maakte het een enorm verschil. Sterker nog, een verschil in een lichte vibratie die ik voelde en een vaag geluid dat ik hoorde. Het is nu weg en ik neem aan dat het komt omdat ik de ketting op deze manier heb afgesteld. Gewoon mijn twee centen, maar ik wilde het jullie allemaal laten weten. Nogmaals, ik weet dat deze thread al bijna een jaar dood is en het spijt me dat ik hem weer tot leven heb gewekt!

Ik merkte een discrepantie op met deze How To-methode en het servicehandboek...

Het servicehandboek definieert het bereik van de vrije speling dat gemeten moet worden (35 tot 40 mm) als het totale verticale bewegingsbereik - zowel omhoog als omlaag...

Deze How To suggereert om de vrije speling alleen vanaf rust en omhoog te meten, en houdt geen rekening met de hoeveelheid neerwaartse vrije speling in de ketting.

Ik vraag me gewoon af wat iemand daarvan vindt, want het lijkt erop dat je op basis hiervan, door deze How To te volgen, tot onnauwkeurige metingen zou kunnen komen en je ketting in feite te los zou kunnen afstellen.

De methode uit het servicehandboek stelt dat wanneer je de strakste plek op de ketting hebt gevonden, met de motor op een vlakke ondergrond (niet op een achterstandaard en niemand erop zittend) het volledige bereik van de verticale vrije speling van de ketting meet (door aan de ketting naar beneden te trekken en omhoog te duwen), wat 35-40 mm zou moeten zijn. (Zie nummer 1 in de afbeelding hieronder, wat ze "Maximum Movement Position" noemen)

Image
Zeer mooie uitwerking! Heeft iemand opmerkingen over de bovengenoemde post?

Ofwel laat ik mijn vrouw de fiets recht voor me vasthouden, ofwel zet ik hem op een achterstandaard en klem ik vervolgens een kort stuk hout van 2x4 in de ruimte van de band tot de grond. Dit simuleert dat hij op de grond staat en zorgt voor de spanning op de ketting. Dan duw ik op mijn ketting en krijg ik die meting en dan duw ik omhoog en krijg ik dat getal. Neem de twee getallen en trek ze af en dat is je speling op het strakste punt van de ketting. Moet tussen 35-40 mm zijn.

Ik laat mijn vrouw de fiets recht voor me vasthouden of ik zet hem op een achterstandaard en klem dan een kort stuk hout van 2x4 in de ruimte van de band tot de grond. Dit simuleert dat hij op de grond staat en zorgt voor de spanning op de ketting. Ik duw dan op mijn ketting en krijg die meting en duw dan omhoog en krijg dat getal. Neem de twee getallen en trek ze af en dat is je speling op het strakste punt van de ketting. Moet tussen 35-40 mm zijn.
Wat bedoel je met dat je de getallen aftrekt? Mijn begrip is dat je naar beneden op de ketting duwt (dit is het eerste punt) en dan omhoog op de ketting duwt (dit is het tweede punt) de afstand tussen deze twee punten is je kettingspeling.

Ik duw naar beneden en lees 100 mm; duw dan omhoog en lees 65 mm. Trek 65 af van 100 en 35 mm is wat je hebt en dat valt binnen de specificatie van 35-40 mm speling.

:laugh: mijn blonde moment van de dag, dat krijgt dezelfde meting als mijn methode.

HĂ© jongens, ik wilde even mijn kleine nub-inzicht toevoegen, lol. Misschien kan de OP het in zijn bericht bewerken ter verduidelijking? Mijn vorige motorfiets had de verstelbout van de achterbrug bevestigd aan de achterbrugschuivers, zodat wanneer je de verstelbout AANTROK (met de klok mee), het wiel verder naar achteren zou brengen, waardoor de speling van de ketting werd verminderd.

Ik besefte pas misschien 10 minuten later waarom de speling van de ketting niet strakker werd. Ik ging even in de handleiding kijken en merkte dat er stond dat je de verstelbouten TEGEN de klok in moest draaien om de speling van de ketting TE VERMINDEREN. Ik sloeg mezelf voor mijn hoofd en besefte dat het de verstelbout was die terugdraaide en de as terugduwde, en dat was het! Toen werd het gedeelte over "het wiel naar voren duwen tegen de verstelbouten" logisch.

Ik maakte de domme fout om aan te nemen dat het net als mijn andere motorfiets (suzuki) was en dacht dat ik iets vergat te doen.

Dus dat is mijn nub FYI voor het geval iemand anders tegen hetzelfde probleem aanloopt als ik, lol.

-Steven

:laugh: mijn blonde moment van de dag, dat krijgt dezelfde meting als mijn methode.
:rofl2: Geen zorgen. Toen je antwoordde, begon ik te denken dat ik misschien iets verkeerd had gedaan en dat mijn cijfers niet klopten. HAHA!

Een oude thread nieuw leven inblazen, maar ik heb net de handleiding bekeken en er staat nu dat de kettingspeling 24-30 mm is!!! Dat is behoorlijk strak, vind je niet?

Herleef een oude thread, maar ik heb net de handleiding bekeken en er staat nu dat de speling van de ketting 24-30 mm is!!! Dat is behoorlijk strak, vind je niet?
Ja - dit heb ik ook net gevonden!

In mijn '12 Street Triple handleiding staat:

"Voor Street Triple en Street Triple R moet de verticale beweging van de aandrijflijn in het bereik van 13 - 32 mm liggen."

Ik neem aan dat ze de ketting naar beneden trekken en de ketting omhoog duwen bedoelen. Op die manier wordt de speling van de bovenste ketting uit de vergelijking gehaald.

De mijne zit op 40 mm speling. Ik moet een 3/8" 27 mm dop vinden om met mijn momentsleutel te gebruiken en dan ben ik klaar!

Bedankt voor de geweldige gids :)

Ik vraag me af of dit alleen voor de nieuwere modellen is? Ik zit nog steeds op 37 mm met mijn 'tona. Dat is altijd zo geweest en ik ben een beetje sceptisch om het te veranderen naar de nieuwe spanning.

Ja - dit heb ik net ook gevonden!

In mijn '12 Street Triple handleiding staat:

"Voor Street Triple en Street Triple R moet de verticale beweging van de aandrijflijn in het bereik van 13 - 32 mm liggen."

Ik neem aan dat ze de methode bedoelen om de ketting naar beneden te trekken en de ketting omhoog te duwen. Op die manier wordt de speling van de bovenste ketting uit de vergelijking gehaald.

De mijne zit op 40 mm speling. Ik moet een 3/8" 27 mm dop vinden om met mijn momentsleutel te gebruiken en dan ben ik klaar!

Bedankt voor de geweldige gids :)

Heeft iemand een OEM-voortandwiel (voor) van een 09 genomen en op een 06 gezet? Een andere formulering van mijn vraag: zijn 06/09 CS (voor) tandwielen hetzelfde?

Sorry dat ik een oud topic nieuw leven inblaas, maar ik wil er zeker van zijn dat ik het goed doe. Waarom is de afsteller aan de andere kant van de fiets nooit afgesteld? Zou het niet logisch zijn dat elke kant overeen moet komen?

41 - 60 of 86 Posts