HOE TE: Kettingspanning aanpassen
Sommigen van ons ontvangen onze 675's met kettingen die VEEL buiten de specificatie van 35-40 mm vallen nadat de eerste paar kilometer zijn gereden.
Hoewel velen misschien vinden dat het aanpassen van de ketting onder de "How To"-behoefte valt, heb ik gemerkt dat de handleiding weliswaar vermeldt hoe de ketting moet worden afgesteld, maar dit niet erg goed doet.
Specifiek vermelden ze het volgende (geciteerd uit de handleiding):
"Plaats de motorfiets op een vlakke ondergrond en houd hem in een rechtopstaande positie zonder gewicht erop. Draai het achterwiel door de motorfiets te duwen om de positie te vinden waar de ketting het strakst staat, en meet de verticale beweging van de ketting halverwege tussen de tandwielen. De verticale beweging van de aandrijfketting moet in het bereik van 1,38-1,57 inch (35-40 mm) liggen."
Oké, denk daar nu even over na. Eén hand houdt de fiets omhoog. Eén hand houdt het meetinstrument vast. Eén hand beweegt de ketting.... WACHT! Ik heb geen handen meer!!
Om die reden dien ik het volgende in.
Gereedschap dat u nodig heeft:
1. 27 mm dopsleutel en middelen om deze te draaien. Helaas is er niet genoeg ruimte tussen de swingarm en de moer om een ​​sleutel daar te plaatsen. U moet een dopsleutel gebruiken.
2. 13 mm sleutel. Dit wordt gebruikt om de borgmoer op de afsteller los te draaien.
3. 12 mm sleutel. Wordt gebruikt om de afsteller te draaien.
4. Meetinstrument, bij voorkeur in metrische stappen.
Opmerking: Hoewel u zult zien dat de hier afgebeelde fiets wordt ondersteund door een swingarmstandaard, hoeft u er echt geen te hebben. Het maakt het echter wel gemakkelijker. Als u een medewerker heeft die de fiets rechtop kan houden terwijl u de aanpassingen maakt, zou dat voldoende zijn. Dit werk doen zonder een swingarmstandaard of de hulp van iemand anders zou moeilijk zijn. Een reden waarom de fiets verticaal moet staan, is om zijbelastingen op het achterwiel te elimineren die zouden voorkomen dat het wiel correct wordt uitgelijnd wanneer het opnieuw wordt vastgedraaid.
Theorie:
Rijden met een losse ketting brengt het risico met zich mee dat de ketting over de tanden "springt" of er helemaal afglijdt. Rijden met een ketting die te strak staat, voorkomt dat de vering de ontworpen afstand aflegt, slijt veel sneller en vereist meer energie van de motor om deze te draaien. Wanneer de vering wordt samengedrukt, neemt de afstand van het voortandwiel tot het achtertandwiel toe. Fabrikanten kennen deze toename en drukken deze uit als verticale beweging "in rust".
Laten we beginnen...
1. Het eerste wat u moet doen, is bepalen of u een aanpassing moet maken! Dus laten we gaan meten. Om de meting uit te voeren, hoeft u de fiets niet verticaal te hebben. U moet bepalen waar de ketting het strakst staat, en om dit te doen, moet u het wiel draaien. Plaats de liniaal op het middelpunt tussen de voor- en achtertandwielen. Terwijl u de ketting draait, noteert u de afstand die de ketting van de swingarm afstaat. Deze meting kan worden gedaan aan de bovenkant van de ketting, de bovenkant van de pin, het midden van de pin, de onderkant van de pin of de onderkant van de ketting. Het punt is dat de specifieke PLAATS niet belangrijk is, maar dat de minimale afstand wel belangrijk is. De minimale afstand geeft aan waar de ketting het strakst staat. DIT is waar u uw "speling"-meting wilt doen. Op de volgende afbeelding leest de liniaal "65 mm" tot het midden van een pin.
2. Zodra u de strakste plek in de ketting hebt gevonden, moet u de speling van de BOVENKANT van de ketting verwijderen, zodat u bij het meten van de speling aan de onderkant van de ketting een nauwkeurige meting krijgt. Om dit te vergemakkelijken, zet u de fiets in de versnelling (elke) en gebruikt u vervolgens een riem (zoals afgebeeld op de foto's) om spanning op het wiel in een "achterwaartse" richting uit te oefenen (indien op een standaard) of positioneert u de fiets bergop zodat de zwaartekracht de benodigde spanning levert.
3. Duw de ketting omhoog met uw vinger terwijl u de liniaal vasthoudt en meet tot hetzelfde punt op de ketting als in stap 1. In dit voorbeeld leest de liniaal "30 mm". Het verschil is 35 mm, wat de minimumspecificatie is, dus er is geen aanpassing nodig. (In werkelijkheid is dit een "na"-foto.) Als uw meting tussen 35-40 mm ligt, is er geen verdere actie nodig. Ga door en rijd verder! Als uw meting meer dan 40 mm is... dan heeft u nog wat meer werk voor de boeg. Lees verder.
4. Dus uw speling is niet meer in overeenstemming met de specificaties... maak u geen zorgen, het is niet zo moeilijk aan te passen. Hier heeft u de fiets rechtop nodig, dus roep hulp in of gebruik een swingarmstandaard. Begin met het losdraaien van de 27 mm asmoer met uw dopsleutel. Draai hem alleen zo ver los dat de ring erachter kan draaien. (U heeft hier geen grote losheid nodig.)
5. Draai de borgmoeren aan beide zijden van de swingarm los met uw 13 mm sleutel. Misschien wilt u de afstelbout met uw 12 mm sleutel vasthouden om te voorkomen dat deze ook draait terwijl u de borgmoer losdraait. (Op deze foto is de borgmoer al losgedraaid.)
6. Draai de afstelbouten voorzichtig met uw 12 mm sleutel evenveel aan elke kant om het wiel naar voren of naar achteren te bewegen om speling in de ketting toe te voegen of te verminderen. Er is niet veel beweging van het wiel nodig om een ​​groot verschil in speling te maken, dus ga met kleine veranderingen. Ik raad aan om de "vlakken" van de boutkop te tellen. (Een zeshoek heeft zes zijden of "vlakken"). Op de bovenstaande foto kunt u zien dat de afstelbout een "vlak" omhoog heeft, of evenwijdig aan de grond. Houd er rekening mee dat u beide zijden met de klok mee of tegen de klok in (anti) beweegt, zodat de sleutel aan de ene kant omhoog en aan de andere kant omlaag beweegt.
7. Draai de borgmoeren weer vast met de 13 mm sleutel door de afstelbouten stil te houden met de 12 mm sleutel. Draai de asmoer weer vast met de 27 mm dopsleutel en door VOORWAARTS TE DUWEN zoals afgebeeld op de foto. Dit zorgt ervoor dat de as strak tegen de afstellers zit en niet "vooruit beweegt" (uit de afstelling) de eerste keer dat u het gaspedaal opent. Dit is ook het belangrijkste moment om de fiets recht te hebben, zodat u de as niet vastdraait terwijl er een zijbelasting op het wiel staat.
8. Meet de speling opnieuw zoals aangegeven in stap 1-3.
9. Zoals shampoo, herhaal indien nodig.
*** Auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de juistheid van de daarin opgenomen informatie, aangezien deze van "informatieve" aard is. Auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor verschillen tussen de gefotografeerde 675 en uw eigen. Auteur aanvaardt geen verantwoordelijkheid als u uw ketting zo vastdraait dat deze bij een hobbel breekt en zich dan om uw achterwiel wikkelt en u crasht. Voer dit werk op eigen risico uit.
Sommigen van ons ontvangen onze 675's met kettingen die VEEL buiten de specificatie van 35-40 mm vallen nadat de eerste paar kilometer zijn gereden.
Hoewel velen misschien vinden dat het aanpassen van de ketting onder de "How To"-behoefte valt, heb ik gemerkt dat de handleiding weliswaar vermeldt hoe de ketting moet worden afgesteld, maar dit niet erg goed doet.
Specifiek vermelden ze het volgende (geciteerd uit de handleiding):
"Plaats de motorfiets op een vlakke ondergrond en houd hem in een rechtopstaande positie zonder gewicht erop. Draai het achterwiel door de motorfiets te duwen om de positie te vinden waar de ketting het strakst staat, en meet de verticale beweging van de ketting halverwege tussen de tandwielen. De verticale beweging van de aandrijfketting moet in het bereik van 1,38-1,57 inch (35-40 mm) liggen."
Oké, denk daar nu even over na. Eén hand houdt de fiets omhoog. Eén hand houdt het meetinstrument vast. Eén hand beweegt de ketting.... WACHT! Ik heb geen handen meer!!
Om die reden dien ik het volgende in.
Gereedschap dat u nodig heeft:
1. 27 mm dopsleutel en middelen om deze te draaien. Helaas is er niet genoeg ruimte tussen de swingarm en de moer om een ​​sleutel daar te plaatsen. U moet een dopsleutel gebruiken.
2. 13 mm sleutel. Dit wordt gebruikt om de borgmoer op de afsteller los te draaien.
3. 12 mm sleutel. Wordt gebruikt om de afsteller te draaien.
4. Meetinstrument, bij voorkeur in metrische stappen.
Opmerking: Hoewel u zult zien dat de hier afgebeelde fiets wordt ondersteund door een swingarmstandaard, hoeft u er echt geen te hebben. Het maakt het echter wel gemakkelijker. Als u een medewerker heeft die de fiets rechtop kan houden terwijl u de aanpassingen maakt, zou dat voldoende zijn. Dit werk doen zonder een swingarmstandaard of de hulp van iemand anders zou moeilijk zijn. Een reden waarom de fiets verticaal moet staan, is om zijbelastingen op het achterwiel te elimineren die zouden voorkomen dat het wiel correct wordt uitgelijnd wanneer het opnieuw wordt vastgedraaid.
Theorie:
Rijden met een losse ketting brengt het risico met zich mee dat de ketting over de tanden "springt" of er helemaal afglijdt. Rijden met een ketting die te strak staat, voorkomt dat de vering de ontworpen afstand aflegt, slijt veel sneller en vereist meer energie van de motor om deze te draaien. Wanneer de vering wordt samengedrukt, neemt de afstand van het voortandwiel tot het achtertandwiel toe. Fabrikanten kennen deze toename en drukken deze uit als verticale beweging "in rust".
Laten we beginnen...
1. Het eerste wat u moet doen, is bepalen of u een aanpassing moet maken! Dus laten we gaan meten. Om de meting uit te voeren, hoeft u de fiets niet verticaal te hebben. U moet bepalen waar de ketting het strakst staat, en om dit te doen, moet u het wiel draaien. Plaats de liniaal op het middelpunt tussen de voor- en achtertandwielen. Terwijl u de ketting draait, noteert u de afstand die de ketting van de swingarm afstaat. Deze meting kan worden gedaan aan de bovenkant van de ketting, de bovenkant van de pin, het midden van de pin, de onderkant van de pin of de onderkant van de ketting. Het punt is dat de specifieke PLAATS niet belangrijk is, maar dat de minimale afstand wel belangrijk is. De minimale afstand geeft aan waar de ketting het strakst staat. DIT is waar u uw "speling"-meting wilt doen. Op de volgende afbeelding leest de liniaal "65 mm" tot het midden van een pin.

2. Zodra u de strakste plek in de ketting hebt gevonden, moet u de speling van de BOVENKANT van de ketting verwijderen, zodat u bij het meten van de speling aan de onderkant van de ketting een nauwkeurige meting krijgt. Om dit te vergemakkelijken, zet u de fiets in de versnelling (elke) en gebruikt u vervolgens een riem (zoals afgebeeld op de foto's) om spanning op het wiel in een "achterwaartse" richting uit te oefenen (indien op een standaard) of positioneert u de fiets bergop zodat de zwaartekracht de benodigde spanning levert.

3. Duw de ketting omhoog met uw vinger terwijl u de liniaal vasthoudt en meet tot hetzelfde punt op de ketting als in stap 1. In dit voorbeeld leest de liniaal "30 mm". Het verschil is 35 mm, wat de minimumspecificatie is, dus er is geen aanpassing nodig. (In werkelijkheid is dit een "na"-foto.) Als uw meting tussen 35-40 mm ligt, is er geen verdere actie nodig. Ga door en rijd verder! Als uw meting meer dan 40 mm is... dan heeft u nog wat meer werk voor de boeg. Lees verder.

4. Dus uw speling is niet meer in overeenstemming met de specificaties... maak u geen zorgen, het is niet zo moeilijk aan te passen. Hier heeft u de fiets rechtop nodig, dus roep hulp in of gebruik een swingarmstandaard. Begin met het losdraaien van de 27 mm asmoer met uw dopsleutel. Draai hem alleen zo ver los dat de ring erachter kan draaien. (U heeft hier geen grote losheid nodig.)

5. Draai de borgmoeren aan beide zijden van de swingarm los met uw 13 mm sleutel. Misschien wilt u de afstelbout met uw 12 mm sleutel vasthouden om te voorkomen dat deze ook draait terwijl u de borgmoer losdraait. (Op deze foto is de borgmoer al losgedraaid.)

6. Draai de afstelbouten voorzichtig met uw 12 mm sleutel evenveel aan elke kant om het wiel naar voren of naar achteren te bewegen om speling in de ketting toe te voegen of te verminderen. Er is niet veel beweging van het wiel nodig om een ​​groot verschil in speling te maken, dus ga met kleine veranderingen. Ik raad aan om de "vlakken" van de boutkop te tellen. (Een zeshoek heeft zes zijden of "vlakken"). Op de bovenstaande foto kunt u zien dat de afstelbout een "vlak" omhoog heeft, of evenwijdig aan de grond. Houd er rekening mee dat u beide zijden met de klok mee of tegen de klok in (anti) beweegt, zodat de sleutel aan de ene kant omhoog en aan de andere kant omlaag beweegt.

7. Draai de borgmoeren weer vast met de 13 mm sleutel door de afstelbouten stil te houden met de 12 mm sleutel. Draai de asmoer weer vast met de 27 mm dopsleutel en door VOORWAARTS TE DUWEN zoals afgebeeld op de foto. Dit zorgt ervoor dat de as strak tegen de afstellers zit en niet "vooruit beweegt" (uit de afstelling) de eerste keer dat u het gaspedaal opent. Dit is ook het belangrijkste moment om de fiets recht te hebben, zodat u de as niet vastdraait terwijl er een zijbelasting op het wiel staat.


8. Meet de speling opnieuw zoals aangegeven in stap 1-3.
9. Zoals shampoo, herhaal indien nodig.
*** Auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de juistheid van de daarin opgenomen informatie, aangezien deze van "informatieve" aard is. Auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor verschillen tussen de gefotografeerde 675 en uw eigen. Auteur aanvaardt geen verantwoordelijkheid als u uw ketting zo vastdraait dat deze bij een hobbel breekt en zich dan om uw achterwiel wikkelt en u crasht. Voer dit werk op eigen risico uit.