Triumph 675 Forums banner

HOE: Kettingspanning aanpassen

119K views 85 replies 56 participants last post by  OzMoto  
#1 ·
HOE TE: Kettingspanning aanpassen

Sommigen van ons ontvangen onze 675's met kettingen die VEEL buiten de specificatie van 35-40 mm vallen nadat de eerste paar kilometer zijn gereden.

Hoewel velen misschien vinden dat het aanpassen van de ketting onder de "How To"-behoefte valt, heb ik gemerkt dat de handleiding weliswaar vermeldt hoe de ketting moet worden afgesteld, maar dit niet erg goed doet.

Specifiek vermelden ze het volgende (geciteerd uit de handleiding):
"Plaats de motorfiets op een vlakke ondergrond en houd hem in een rechtopstaande positie zonder gewicht erop. Draai het achterwiel door de motorfiets te duwen om de positie te vinden waar de ketting het strakst staat, en meet de verticale beweging van de ketting halverwege tussen de tandwielen. De verticale beweging van de aandrijfketting moet in het bereik van 1,38-1,57 inch (35-40 mm) liggen."

Oké, denk daar nu even over na. Eén hand houdt de fiets omhoog. Eén hand houdt het meetinstrument vast. Eén hand beweegt de ketting.... WACHT! Ik heb geen handen meer!!

Om die reden dien ik het volgende in.

Gereedschap dat u nodig heeft:

1. 27 mm dopsleutel en middelen om deze te draaien. Helaas is er niet genoeg ruimte tussen de swingarm en de moer om een ​​sleutel daar te plaatsen. U moet een dopsleutel gebruiken.
2. 13 mm sleutel. Dit wordt gebruikt om de borgmoer op de afsteller los te draaien.
3. 12 mm sleutel. Wordt gebruikt om de afsteller te draaien.
4. Meetinstrument, bij voorkeur in metrische stappen.

Opmerking: Hoewel u zult zien dat de hier afgebeelde fiets wordt ondersteund door een swingarmstandaard, hoeft u er echt geen te hebben. Het maakt het echter wel gemakkelijker. Als u een medewerker heeft die de fiets rechtop kan houden terwijl u de aanpassingen maakt, zou dat voldoende zijn. Dit werk doen zonder een swingarmstandaard of de hulp van iemand anders zou moeilijk zijn. Een reden waarom de fiets verticaal moet staan, is om zijbelastingen op het achterwiel te elimineren die zouden voorkomen dat het wiel correct wordt uitgelijnd wanneer het opnieuw wordt vastgedraaid.

Theorie:

Rijden met een losse ketting brengt het risico met zich mee dat de ketting over de tanden "springt" of er helemaal afglijdt. Rijden met een ketting die te strak staat, voorkomt dat de vering de ontworpen afstand aflegt, slijt veel sneller en vereist meer energie van de motor om deze te draaien. Wanneer de vering wordt samengedrukt, neemt de afstand van het voortandwiel tot het achtertandwiel toe. Fabrikanten kennen deze toename en drukken deze uit als verticale beweging "in rust".

Laten we beginnen...

1. Het eerste wat u moet doen, is bepalen of u een aanpassing moet maken! Dus laten we gaan meten. Om de meting uit te voeren, hoeft u de fiets niet verticaal te hebben. U moet bepalen waar de ketting het strakst staat, en om dit te doen, moet u het wiel draaien. Plaats de liniaal op het middelpunt tussen de voor- en achtertandwielen. Terwijl u de ketting draait, noteert u de afstand die de ketting van de swingarm afstaat. Deze meting kan worden gedaan aan de bovenkant van de ketting, de bovenkant van de pin, het midden van de pin, de onderkant van de pin of de onderkant van de ketting. Het punt is dat de specifieke PLAATS niet belangrijk is, maar dat de minimale afstand wel belangrijk is. De minimale afstand geeft aan waar de ketting het strakst staat. DIT is waar u uw "speling"-meting wilt doen. Op de volgende afbeelding leest de liniaal "65 mm" tot het midden van een pin.
Image


2. Zodra u de strakste plek in de ketting hebt gevonden, moet u de speling van de BOVENKANT van de ketting verwijderen, zodat u bij het meten van de speling aan de onderkant van de ketting een nauwkeurige meting krijgt. Om dit te vergemakkelijken, zet u de fiets in de versnelling (elke) en gebruikt u vervolgens een riem (zoals afgebeeld op de foto's) om spanning op het wiel in een "achterwaartse" richting uit te oefenen (indien op een standaard) of positioneert u de fiets bergop zodat de zwaartekracht de benodigde spanning levert.
Image


3. Duw de ketting omhoog met uw vinger terwijl u de liniaal vasthoudt en meet tot hetzelfde punt op de ketting als in stap 1. In dit voorbeeld leest de liniaal "30 mm". Het verschil is 35 mm, wat de minimumspecificatie is, dus er is geen aanpassing nodig. (In werkelijkheid is dit een "na"-foto.) Als uw meting tussen 35-40 mm ligt, is er geen verdere actie nodig. Ga door en rijd verder! Als uw meting meer dan 40 mm is... dan heeft u nog wat meer werk voor de boeg. Lees verder.
Image


4. Dus uw speling is niet meer in overeenstemming met de specificaties... maak u geen zorgen, het is niet zo moeilijk aan te passen. Hier heeft u de fiets rechtop nodig, dus roep hulp in of gebruik een swingarmstandaard. Begin met het losdraaien van de 27 mm asmoer met uw dopsleutel. Draai hem alleen zo ver los dat de ring erachter kan draaien. (U heeft hier geen grote losheid nodig.)
Image


5. Draai de borgmoeren aan beide zijden van de swingarm los met uw 13 mm sleutel. Misschien wilt u de afstelbout met uw 12 mm sleutel vasthouden om te voorkomen dat deze ook draait terwijl u de borgmoer losdraait. (Op deze foto is de borgmoer al losgedraaid.)
Image


6. Draai de afstelbouten voorzichtig met uw 12 mm sleutel evenveel aan elke kant om het wiel naar voren of naar achteren te bewegen om speling in de ketting toe te voegen of te verminderen. Er is niet veel beweging van het wiel nodig om een ​​groot verschil in speling te maken, dus ga met kleine veranderingen. Ik raad aan om de "vlakken" van de boutkop te tellen. (Een zeshoek heeft zes zijden of "vlakken"). Op de bovenstaande foto kunt u zien dat de afstelbout een "vlak" omhoog heeft, of evenwijdig aan de grond. Houd er rekening mee dat u beide zijden met de klok mee of tegen de klok in (anti) beweegt, zodat de sleutel aan de ene kant omhoog en aan de andere kant omlaag beweegt.
Image


7. Draai de borgmoeren weer vast met de 13 mm sleutel door de afstelbouten stil te houden met de 12 mm sleutel. Draai de asmoer weer vast met de 27 mm dopsleutel en door VOORWAARTS TE DUWEN zoals afgebeeld op de foto. Dit zorgt ervoor dat de as strak tegen de afstellers zit en niet "vooruit beweegt" (uit de afstelling) de eerste keer dat u het gaspedaal opent. Dit is ook het belangrijkste moment om de fiets recht te hebben, zodat u de as niet vastdraait terwijl er een zijbelasting op het wiel staat.
Image

Image


8. Meet de speling opnieuw zoals aangegeven in stap 1-3.

9. Zoals shampoo, herhaal indien nodig.

*** Auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de juistheid van de daarin opgenomen informatie, aangezien deze van "informatieve" aard is. Auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor verschillen tussen de gefotografeerde 675 en uw eigen. Auteur aanvaardt geen verantwoordelijkheid als u uw ketting zo vastdraait dat deze bij een hobbel breekt en zich dan om uw achterwiel wikkelt en u crasht. Voer dit werk op eigen risico uit.
 
  • Like
Reactions: Dimmy
#4 ·
NitroNorry said:
Ik heb dit vastgezet.

Mr Valo - als je doorgaat, ga ik dit allemaal uitprinten en publiceren! :)

Martin
Ik heb daar eigenlijk een beetje over nagedacht, Martin.... Naarmate dit forum vordert en steeds meer mensen hun onderhouds- en reparatieprocedures beginnen vast te leggen, kan er een tijd komen dat we een pagina (of meer) met sticky-waardige threads hebben.

Ik heb deze in PDF-formaat. Ondersteunt dit forum iets als een bestandrepository? Ik heb in de FAQ gekeken en niets gezien dat erop betrekking heeft, dus ik neem aan van niet. Misschien zouden we gewoon één sticky kunnen hebben met "Onderhoud How To-s" en daarin links naar de PDF's. Gewoon wat gedachten in de vlucht hier.... maar iets om te overwegen naarmate wij, als forum, volwassener worden.

Wat betreft verdere How To-s, ik zal ze plaatsen als ik ze tegenkom. (Ik zie er niet meer in de ZEER nabije toekomst...) Ik vind het leuk om ze te doen en ik heb het gevoel dat het een kleine manier is om mijn schuld te vereffenen aan alle andere forums waar ik heb geleerd om dit spul te doen. (Op de schouders van anderen staan, etc.)

- Jeff
 
#11 ·
Ik heb deze in PDF-formaat. Ondersteunt dit forum iets als een bestandsoverzicht? Ik heb in de FAQ gekeken en niets gezien dat erop betrekking heeft, dus ik neem aan van niet. Misschien zouden we gewoon één sticky kunnen hebben met "Onderhoudsinstructies" en daarin links naar de PDF's. Gewoon wat gedachten in de vlucht hier... maar iets om te overwegen naarmate wij, als forum, volwassener worden.

Wat betreft verdere How To's, ik zal ze plaatsen zodra ik ze tegenkom. (Ik zie er niet veel meer in de ZEER nabije toekomst...) Ik vind het leuk om ze te doen en ik heb het gevoel dat het een kleine manier is om mijn schuld te vereffenen aan alle andere forums die er zijn en waar ik geleerd heb om dit spul te doen. (Op de schouders van anderen staan, etc.)
Geweldig idee, en heel erg bedankt voor al het werk dat je hierin hebt gestoken. Ze zullen erg handig zijn wanneer mijn fiets komt :wink:

Nogmaals bedankt!
 
#13 ·
Op de D650/600 was het 105 Nm, ik neem aan dat het nog steeds hetzelfde is.

Ook over het meten van de kettingspeling, zag ik mijn monteur dit doen, wat ik best slim vond: in plaats van te proberen een plek OP de swingarm te vinden als uitgangspunt voor de liniaal (wat ik heb gedaan en ik het moeilijk vond om een veilig punt te vinden om een nauwkeurige meting te krijgen), gebruikte hij een meetlint op de vloer, haakte het uiteinde van de tape aan de ketting, veilig en gemakkelijk, om één meting te krijgen, bewoog de ketting omhoog terwijl de tape nog steeds vastzat, je krijgt de tweede, ik was als wow! hoe dan ook, ik dacht dat het een goede techniek was.
 
#14 ·
Het is wellicht de moeite waard om op te merken dat de aanhaalmoment van de asbout 81 ft lbs is.

Mijn ketting had meer dan 50 mm speling na slechts 90 mijl, het leek alsof hij van het tandwiel af wilde vallen!

Bedankt voor je bericht, het maakte het verschil.

Michael
 
#16 ·
motojc said:
Hoe erg is het om onze achterband te bespuiten met een flinke laag kettingsmeermiddel? Ik heb het net gedaan :oops: :oops: besefte wat ik deed nadat ik de ketting had gesmeerd.
Als je overweegt zelfmoord te plegen en je verzekering is volledig betaald, dan zit je op de goede weg!

Michael
 
#18 ·
Ja....veel simpele groene ontvetter (biologisch afbreekbaar) en veel water....rij er niet mee met die smeer op de band. :shock:
 
#19 ·
Ter info,

Ik heb mijn fiets al 500 mijl en ik heb de ketting twee keer afgesteld, dankzij deze post.

Stel voor dat je de eerste keer dat je je ketting afstelt, moet streven naar het 35 mm-bereik in plaats van de 40 mm. Hij kan bij de eerste rit weer uitrekken, verdomme, ik zou zelfs naar 30 mm gaan voor de eerste afstelling, hij wordt snel los, moet wel dat koppel zijn!

Michael
 
#21 ·
Bedankt voor de post. Ik heb 104 mijl op de fiets en heb 63 mm speling en mijn dealer gaf me de verkeerde handleiding!!!! Je post heeft enorm geholpen, bedankt.
 
#22 ·
Bedankt voor weer een geweldige post. Eén vraag echter: hoe houd je de voorwaartse druk op het achterwiel om het aan te spannen?

Het lijkt erop dat als je het eenmaal losmaakt, de zwaartekracht het achterwiel maar één kant op laat glijden (naar achteren, dus om de ketting aan te spannen). Zal de kracht van het gaspedaal het wiel daadwerkelijk tegen de afstellers aan de zijkant duwen, of moet ik zelf iets gebruiken (behalve met mijn hand op de achterband duwen) om het wiel naar voren te bewegen?
 
#24 ·
Om het wiel strak tegen de afstellers te houden terwijl je de asmoer aandraait, doe ik een doek in de bovenste loop van de ketting en rol dan het wiel met de hand naar achteren (ik gebruik een paddockstand), zodat het tussen de ketting en het tandwiel komt - trekt alles strak tegen de afstellers en ik vind het makkelijker dan proberen het wiel naar voren te duwen terwijl je aan de asmoer draait.